Publikationen
Schoor, C., Zink, T., Mahlow, N., Hahnel, C., Deribo, T., Kroehne, U., Goldhammer, F., Naumann, J., & Artelt, C. (2024). Diagnostik des Leseverständnisses multipler Texte: MultiTex. In T. Richter & W. Lenhard (Hrsg.), Diagnose und Förderung des Lesens im digitalen Kontext (S. 101-116). Göttingen: Hogrefe.
Zink, T., Hahnel, C., Kroehne, U., Deribo, T., Mahlow, N.. Artelt, C., Goldhammer, F., Naumann, J. & Schoor, C. (2023). Fostering multiple document comprehension: Motivational factors and its relationship with the use of self-study materials. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26, 727-750. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01163-x (Open Access)
Schoor, C., Hahnel, C., Artelt, C., Goldhammer, F., & Kroehne, U. (2023). Multiple Document Comprehension-Test (MDC-Test). Forschungsdatenzentrum Bildung am DIPF. https://doi.org/10.7477/506:316:57
Schoor, C. Zink, T., Mahlow, N., Hahnel, C., Deribo, T., Kröhne, U. Goldhammer, F. & Artelt, C. (2022). Das Textverstehen von Studierenden beim Lesen multipler Dokumente und dessen Förderung. In S. Alker-Windbichler, A. Kuhn, B. Lodes & G. Stocker (Hrsg.), Bibliothek im Kontext, Band 5: Akademisches Lesen – Medien, Praktiken, Bibliotheken. (S. 57-86). Wien: Vienna University Press / V&R unipress
Mahlow, N., Hahnel, C., Artelt, C., Kroehne, U., Goldhammer, F., & Schoor, C. (2022). The role of domain-related epistemic beliefs for mastering cognitive requirements in multiple document comprehension. Learning and Individual Differences, 94, 102116. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102116
Hahnel, C., Goldhammer, F., Kroehne, U., Mahlow, N., Artelt, C., & Schoor, C. (2021). Automated and controlled processes in comprehending multiple documents. Studies in Higher Education, 46(10), 2074-2086. DOI: 10.1080/03075079.2021.1953333 (Open Access)
Schoor, C., Rouet, J.-F., Artelt, C., Mahlow, N., Hahnel, C., Kröhne, U., & Goldhammer, F. (2021). Readers' perceived task demands and their relation to multiple document comprehension strategies and outcome. Learning and Individual Differences, 88, 102018. DOI: 10.106/j.lindif.2021.10201
Mahlow, N., Hahnel, C., Kroehne, U., Artelt, C., Goldhammer, F., & Schoor, C. (2020). More Than (Single) Text Comprehension? – On University Students’ Understanding of Multiple Documents. Frontiers in Psychology, 11. DOI: 10.3389/fpsyg.2020.562450
Schoor, C. (2020). Lesen in Zeiten von Fake News. Über den Umgang mit multiplen Dokumenten. uni.vers Forschung 2020: Lernen, ein Leben lang - Bamberger Beiträge zur Bildungsforschung, 40-43.
Schoor, C., Hahnel, C., Artelt, C., Reimann, D., Kröhne, U., & Goldhammer, F. (2020). Entwicklung und Skalierung eines Tests zur Erfassung des Verständnisses multipler Dokumente von Studierenden. Diagnostica, 66, 123-135. DOI: 10.1026/0012-1924/a000231
Schoor, C., Hahnel, C., Mahlow, N., Klagges, J., Kroehne, U., Goldhammer, F., & Artelt, C. (2020). Multiple document comprehension of university students: Test development and relations to person and process characteristics. In O. Zlatkin-Troitschanskaia & H. A. Pant (Eds.), Student Learning Outcomes in Higher Education (pp. 223-242). Heidelberg: Springer. https://www.springer.com/gp/book/9783658278854
Hahnel, C., Kröhne, U., Goldhammer, F., Schoor, C., Mahlow, N., & Artelt, C. (2019). Validating process variables of sourcing in an assessment of multiple document comprehension. British Journal of Educational Psychology, 89(3), 524-537. DOI: 10.1111/bjep.12278
Hahnel, C., Mahlow, N., Schoor, C., & Cerdán, R. (2019). Promoting reading goals and strategy knowledge to improve university students' comprehension of multiple documents. In C. Lautenbach, J. Fischer, O. Zlatkin-Troitschanskaia, M. Toepper, & H. A. Pant (Eds.), Student learning outcomes assessment in higher education - ideas, approaches and concepts for research, transfer and implementation (KoKoHS Working Papers, 12) (pp. 10-12). Berlin & Mainz: Humboldt University & Johannes Gutenberg University.
Hahnel, C., Schoor, C., Kröhne, U., Goldhammer, F., Mahlow, N., & Artelt, C. (2019). The role of cognitive load for university students’ comprehension of multiple documents. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(2), 105-118. DOI: 10.1024/1010-0652/a000238
Konferenzbeiträge
Zink, T., Hahnel, C., Kroehne, U., Deribo, T., Artelt, C., Goldhammer, F., Naumann, J. & Schoor, C. (2024). Who benefits motivationally? Feedback and motivation to improve multiple document comprehension. Paper to be presented at the EARLI SIG 2 conference, 04.- 06.09.2024, Valencia, Spain
Zink, T., Hahnel, C., Kroehne, U., Deribo, T., Mahlow, N., Artelt, C., Goldhammer, F., Naumann, J., & Schoor, C. (2023). Wer profitiert motivational? Effekte von Leistungsfeedback in einem Test zur Multiple Document Comprehension und Über- bzw. Unterschätzung auf die Feedbackwahrnehmung und Motivation sich zu verbessern. Poster auf der 10. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), 28.02. - 02.03.2023, Duisburg, Germany.
Zink, T., Hahnel, C., Kroehne, U., Deribo, T., Mahlow, N., Goldhammer, F., Naumann, J., Artelt, C., & Schoor, C. (2022). Fostering multiple document comprehension: Motivational influences on the use of self-study material. Paper presented at the EARLI SIG 8 conference, 24.-26.08.2022, Dresden, Germany.
Kroehne, U., Hahnel, C., Deribo, T., Zink, T., Mahlow, N., Artelt, C., Goldhammer, F., Naumann, J., & Schoor, C. (2022). Die Integration psychometrischer Assessments mit Prozessindikatoren in Lernmanagementsystemen. Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 9.-11.3.2022, Bamberg.
Zink, T., Hahnel, C., Kroehne, U., Deribo, T., Mahlow, N., Artelt, C., Goldhammer, F., Naumann, J., & Schoor, C. (2022). Welche Rolle spielt die subjektive Wertzuschreibung von Studierenden bei der Förderung von Multiple Document Comprehension? Vortrag auf der 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), 9.-11.3.2022, Bamberg.
Zink, T., Hahnel, C., Kröhne, U., Deribo, T., Mahlow, N., Goldhammer, F., Naumann, J., Artelt, C., & Schoor, C. (2021). Effects of score-based and log data-based feedback in a test of multiple document comprehension. Poster auf der 19. Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), 23.-27.08.21, Gothenburg, Sweden.
Mahlow, N., Hahnel, C., Kröhne, U., Artelt, C., Goldhammer, F., & Schoor, C. (2021). Transmission and transaction beliefs: The factor structure of the German Reader Belief Inventory. Poster auf der 19. Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), 23.-27.08.21, Gothenburg, Sweden.
Mahlow, N., Hahnel, C., Kröhne, U., Artelt, C., Goldhammer, F., & Schoor, C. (2020). Transmission and transaction beliefs: Zur Faktorstruktur des Reader Belief Inventory. Poster auf der 8. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, 25.-27.03.2020, Potsdam. https://www.conftool.pro/gebf2020/index.php?page=browseSessions&search=mahlow (Conference canceled)
Mahlow, N., Artelt, C., Hahnel, C., Goldhammer, F., Kröhne, U., & Schoor, C. (2019). More than reading competence? Findings on the understanding of multiple documents by university students. Paper auf der paEpsy-Tagung 2019, 9.-12.09.19, Leipzig.
Hahnel, C. & Schoor, C. (2019). Analyzing trace data as an approach for the investigation of central processes of reading. Symposium auf der 18. Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), 12.-16.08.19, Aachen, Germany.
Schoor, C., Hahnel, C., Mahlow, N., Kröhne, U., Goldhammer, F., & Artelt, C. (2019). Processes of multiple document comprehension and their relationship to test performance. Paper auf der 18. Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), 12.-16.08.19, Aachen, Germany.
Schoor, C., Hahnel, C., Mahlow, N., Kröhne, U., Goldhammer, F., & Artelt, C. (2019). The relationship of achievement goal orientations and multiple document comprehension. Paper im Rahmen des SIG 2 Invited Symposium auf der 18. Biennial European Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), 12.-16.08.19, Aachen, Germany.
Mahlow, N., Schoor, C., Hahnel, C., Kröhne, U., Artelt, C., & Goldhammer, F. (2019). Mehr als Lesekompetenz? – Befunde zum Verständnis multipler Dokumente von Studierenden. Vortrag auf der 7. Jahrestagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), 25.-27.02.2019, Köln, Germany.
Hahnel, C., Kröhne, U., Goldhammer, F., Schoor, C., Mahlow, N. & Artelt, C. (2018). Representing Attention to Source Information with the Aid of Process Indicators from an Assessment of Multiple Document Comprehension. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), 15.-20.09.2018, Frankfurt, Germany.
Schoor, C., Rouet, J.-F., Artelt, C., Mahlow, N., Hahnel, C., Kröhne, U., & Goldhammer, F. (2018). Task models in multiple document comprehension. Paper presented at the EARLI SIG 2 conference, 27.-29.08.2018, Freiburg, Germany.
Mahlow, N., Schoor, C., Hahnel, C., Kröhne, U., Artelt, C., & Goldhammer, F. (2018). Domain-related epistemic beliefs and their relation to multiple document comprehension. Paper presented at the 2018 Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, 17.-19.07.2018, Brighton, UK.
Hahnel, C., Kröhne, U., Goldhammer, F., Schoor, C., Mahlow, N. & Artelt, C. (2018). Validating Process Indicators of Accessing Source Information Constructed from an Assessment of Multiple Document Comprehension. Vortrag auf der Conference of the International Test Commission (ITC), 02.-05.07.2018, Montreal, Kanada.
Schoor, C., Hahnel, C., Kröhne, U., Artelt, C., & Goldhammer, F. (2018). The relationship of achievement goal orientations and multiple document comprehension: A variable-centered and person-centered approach. Poster presented at the 2018 Annual Meeting ot the American Educational Research Association (AERA), 13.-17.04.2018, New York, USA.
Kröhne, U., Artelt, C., Goldhammer, F., Hahnel, C., Mahlow, N., & Schoor, C. (2018). Formale Definition von Indikatoren aus Log-Daten am Beispiel eines computerbasierten Tests zur Erfassung von Multiple Document Literacy. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, 15.-17.02.2018, Basel, Schweiz.
Mahlow, N., Schoor, C., Hahnel, C., Kröhne, U., Artelt, C., & Goldhammer, F. (2018). Zum Zusammenhang von epistemischen Überzeugungen und kognitiven Anforderungen von Multiple Documents Literacy. Poster auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, 15.-17.02.2018, Basel, Schweiz.
Schoor, C., Hahnel, C., Artelt, C., Kröhne, U., & Goldhammer, F. (2018). Entwicklung und Skalierung eines Tests zur Erfassung des Verstehens multipler Dokumente von Studierenden. Vortrag auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, 15.-17.02.2018, Basel, Schweiz.
Hahnel, C., Schoor, C., Kröhne, U., Goldhammer, F., & Artelt, C. (2017). Lassen sich theoretisch angenommene Prozesse im multiplen Textverstehen auch empirisch wiederfinden? Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) 2017, 13.-15.03.2017, Heidelberg.
Hahnel, C., Kröhne, U., Goldhammer, F., Schoor, C., Artelt, C., Reimann, D., Lockl, K., & Roßbach, H.-G. (2016). Using process data from log files to explain measures of multiple documents literacy (MDL). Paper presented at the EARLI SIG 27 conference, 29.11.-01.12.2016, Oulu, Finland.
Schoor, C., Artelt, C., Reimann, D., Hahnel, C., Kröhne, U., & Goldhammer, F. (2016). Development of a test assessing multiple document comprehension of university students. Paper presented at the MDL workshop, 14.-15.11.2016, Paris, France.